"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 25 augusti 2016

Sylarnas Fjällstation-Ekorrdörren

Sylarna Runt, Dag 3- ca 8 km

Vaknade upp till ännu en vacker morgon och vi var snart på väg upp mot Tempeldalen. Dagens etapp till Ekorrdörren var bara sju kilometer, men eftersom jag hade läst att det skulle vara en ganska jobbig sträcka med stenskravel mest överallt, så tänkte jag att det kanske skulle bli tillräckligt ändå.

Men stenskravlet till trots och även om det lutade svagt uppför hela vägen, förutom den sista biten innan Ekorrpasset, där det gick brant nerför, så var det ändå rätt så lättvandrat och skulle vi göra om den här vandringen så hade vi nog valt att svänga av till vänster mellan Herrklumpen och Kläppen och göra en extra sväng förbi rastskyddet vid Miesehketjahke, vilket skulle ha förlängt dagsturen med ca 6-7 km.

Dags att snöra på kängorna igen

Två glada och solbrända vandrare :D

Härlig dag på fjället!

Fjällvatten <3

Vilopaus

Teresia hurtar på!

Tempeldalen

...å här har vi en som ser ut att ha det lite kämpigt haha :D

Kargt fjälllandskap, Syltoppen till höger i bild

Härligt solskensväder, men det blåste rätt kyligt i dalgången

Utsikt mot Helags

Raststugan vid #Ekorrdörren

Vi kom fram ganska tidigt och efter lunch vid raststugan, så vandrade vi vidare till den sista sjön av tre där vi satte upp tältet. Sedan tog vi en tur uppför Ekorrhammaren där vi fick en riktigt häftig utsikt över sjöarna och avslutade sen med en uppfriskande avsvalkning i tjärnen! Middagen tillagades sen i tältet då det plötsligt drog in kyligare vindar och vi tillbringade resten av kvällen inomhus.

Trots den korta dagsvandringen, så var kroppen ändå trött och nöjd, med stela ben och lår och att mitt liggunderlag dessutom börjat pysa ur luft redan första natten, gjorde det ju inte bättre för en ledbruten kropp. Vaknade flera gånger varje natt och fick blåsa i ny luft...

Men men det ska ju kännas att man är ute på tur, går det för lätt så är det ju ingen utmaning! och tillfredsställelsen blir ju så mycket större när man fått kämpa lite! :D

Fin tältplats vid Ekorrdörren, med Storsola i bakgrunden

Fjällhumla

Utsikt från Ekorrhammaren (1451)