"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

tisdag 6 oktober 2015

Norrskensspaning


Igår kväll var jag, Josefine och äldsta sonen Oliver ute på norrskensspaning och vi hade laddat upp med varm choklad, tunnbrödmackor och lite andra godsaker inför en helkväll ute.  Vi körde några mil inåt land och redan vid åtta syntes det första norrskenet på himlen, om även svagt och sedan fortsatte det fram till ettiden med varierad intensitet.

Vi stannade till vid Trehörningen, där vi gjorde upp eld i raststugan och fikade medan jag gjorde otaliga försök att fånga norrskenet med frusna fingrar och utan stativ. Men jag lyckades inte riktigt få till det. Efter någon timme fortsatte vi sedan vidare längs en grusväg och stannade till vid en sjö där norrskenet speglade sej så vackert!!

Det var 4 minusgrader och frosten låg på backen, men jag satte mej ner och försökte hålla kameran så stadigt som möjligt för att fånga det magiska skådespelet. Men det är verkligen inte lätt att sitta still och hålla andan i de 15-25 sekunder som behövs för att stjärnorna överhuvudtaget ska fastna...

Jag är ju inte så duktig på det där med manuell fotografering, bara det där att ställa in skärpan i mörkret är ju ett företag i sej och jag testade en massa olika slutartider och höjde och sänkte ISO, när jag plötsligt lyckades få med både stjärnor och norrsken! Visserligen suddiga stjärnor, men jag tjoade glatt där jag satt och det ekade högt över vattnet!! :D


Mys i stugan




Skönt att värma frusna fingrar!


 Suddiga stjärnor men så läckert med norrskenet!



Ett försök att få med Vintergatan



 Nu är det bara att hoppas på många fler chanser till norrsken, så jag får träna vidare och det skulle nog inte vara dumt att skaffa ett stativ och kanske ett vidvinkelobjektiv...

3 kommentarer:

  1. Hei ! Du vil nok trenge et stativ for nordlysfotograferingen.
    Triopo C-258 stativ + KJ-2 kulled Röd, Inklusive väska til 799 hos Cyberphoto vil kanskje passe for deg. Jeg har det selv og syns det fungerer bra ved siden av de andre stativene jeg har. Og det er inkl. både hode/festeplate og bag noe som gjør det til et bra kjøp. / Brit

    SvaraRadera
  2. Brit: Tack så mycket för tips! Ska kolla in det! :)

    SvaraRadera
  3. å så flott stjernehimmel og nordlys !

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3