"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 5 augusti 2015

Norgesemester

I mitten av juli startade vår sommarsemester och vi har mest varit på resande fot sedan dess. Vi började med åka iväg med husvagnen tillsammans med syrran och hennes barn och målet var Helgelandskusten. Som jag längtat att få besöka vårt vackra grannland!

Första stoppet blev några mil innan Tärnaby, där vi stannade över natten, för att sen fortsätta mot Mo i Rana och vidare ut till Nesna. Där stannade vi i två nätter och gjorde dagsturer till bla Svartisen och ön Tomma och på kvällarna blev det havsfiske för barnen. Vädret var varierande, mestadels mulet och en del regn, men av och till tittade solen fram och vi fick se mycket vackert på vår resa!

Vi var borta i 12 nätter sammanlagt och efter att vi lämnade Nesna så åkte vi söderut till Mosjoen, Torghatten, Bronnoysund och sedan vidare till Stekenjokk och Dikanäs. Jag har gjort separata inlägg från de olika platserna, så de kommer i dagarna, men här är är några bilder som blev över :D

Första natten vid Anders-Jansviken sov jag i tält
(hade tänkt mej fler tältnätter, men det blev husvagnsmys resten av tiden;)
Dagen efter blev det ett lunchstopp vid Umasjö,
innan vi åkte över norska gränsen :D

Vi möttes av vackra vyer och lösgående får längs vägen ut till campingen
och efter middagen lyckades William få upp en fin torsk första kvällen på Nesna :D

1. Så härligt att få åka till Norge en dröm jag har också men i år blir det inte .fina upplevelser för er ,kram Nette

2. glad you had a getaway! your boys are getting big. :)

3. Lycka att få upp en torsk,
    det fick vi me. Torsken man fiskar från land har en färg lik öringen och det beror på att den lever bland tången.

Tjingelingen från Rantamor.

4. What a really good idea to travel to Norge. ;) I love the Helgelandskusten since I visited it and drove the Rv 17 in 2004 as we came back from the North Cape. It's so rough and the ocean and high mountains in opposite. OK, there are many other places with such characteristics non Norway. ;) But Helgelandskusten is always unique.
    I'm looking forward to your next blog posts.

5. Norge - så herlig - velkommen skal dere være!
    Helgelandskysten er og blir unik - gleder meg til å se alle bildene fra turen.

KlemKKann

6. Hei ! Hyggelig at du og familien hadde en fin Norgesferie. Mange fine innlegg fra turen ! Jeg har bodd både i Mo i Rana og på Namsskogan på 80 tallet. Jaktet og deltok på jaktprøver med pointere på Steinfjellet. / Brit

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.