måndag 13 oktober 2014

Spam, skräpost och kapade bloggar...




Jag får väldigt mycket skräpkommentarer på bloggen,
Senast idag raderade jag 72 stycken! som kommit in under två dagar...

Flera kommentarer som: "Har du problem med hackers?
Vet du hur man kan skydda sej mot hackare? 
Jag är så rädd att allt mitt arbete ska gå förlorat osv..."
(kommentarerna är skrivna på engelska)

Eftersom jag har granskning på kommentarer som är äldre än en dag,
så hamnar de direkt i skräpposten och är därmed lätta att radera...
Men jag tycker ändå att det är riktigt irriterande och oroande...

Oroande pga av att jag har sett flera bloggar som verkar ha kapats av andra,
där bilder är utbytta och inläggen skrivna på främmande språk...

Jag har även upptäckt att min blogg är kopierad till  en Rssingbloggadress,
(vilket jag upptäckte när jag googlade efter bilder)
där alla mina inlägg och bilder finns med, men utan länk till min riktiga blogg...

Hittade en amerikansk bloggare som haft samma problem med Rssing, 
men som lyckats få dem att plocka bort hennes blogg från den sidan,
men jag tycker det är lite svårt att veta hur man ska gå tillväga...

Jag har iallafall säkerhetskopierat bloggen utifall att den skulle försvinna...
men jag undrar om det finns något sätt att skydda sej från att någon tar över bloggen?
Hjälper det att byta lösenord?

Någon som vet?

16 kommentarer:

  1. Hej Sussanne!
    Jag har samma problem själv med spammare och hackare men tack vare olika tillägg/plugins för min wordpressblogg så har jag fått ordning på "ohyran".

    Det borde finnas liknande tillägg även för Blogger.

    Några tips:
    Byt lösenord regelbundet.
    Välj krångliga lösenord.
    Skriv ditt namn med copyright på bilderna så blir din blogg mindre intressant att kapa/kopiera.
    Ange också copyrigth (c) ditt namn och All rights reserved i anslutning till de du skriver, om du inte gjort de redan.
    Försök hitta ett spamskydd till bloggen

    /Leif

    SvaraRadera
  2. Ja du Susanne, det är riktig skit det här!!
    Vet tyvärr inte vad man ska göra, känner mig rätt maktlös när jag ser alla konstiga sökadresser...suck...
    Har varit orolig rätt länge för att bli kapad, men vad jag vet så har jag inte blivit det, ännu? Är i och för sig inte ute och kollar andra bloggar så mycket, så vem vet...jag kanske är blåögd!?
    Vi får kämpa på, ha det gott och njut av hösten!

    SvaraRadera
  3. jeg få mange anonyme dritt meldinger, men de vises heldighvis ikke på bloggen. lav oppløsning på bilder og vannmerke er enkel beskyttelse mot tyveri men dem som er slem gjør det uansett :-(

    SvaraRadera
  4. Jag har hittat mina bilder på en sida för wallpaper..samt mina bilder upplagda på en "snusksida" typ nån datingsida.. Upplagda med min signatur..vild mark..
    Hittade det när jag googlade naturtratten..

    SvaraRadera
  5. i would switch your 'who can comment' settings to 'registered users including open i.d.' that will not allow anonymous comments who make up about 99% of spam, i've found.

    i hope that will help.

    SvaraRadera
  6. Leif: Tack så mycket för dina tips! Har bytt lösenord! Ang copyrightmärkning så gör jag det inte, eftersom det blir så mkt extrajobb och så tycker jag inte om att ha text på bilderna...sen säjs det att vill nån ta en bild så gör de det ändå...men det kanske försvårar det lite... Men de får hellre ta en bild, än hela bloggen...

    Gertie: Ja det är trist! Men jag tror inte att man kommer in på sin blogg längre när den blivit kapad, så du kan nog vara lugn än så länge :)

    Dirk: Ja det där med låg upplösning är bra om någon vill sno ens bilder. Vet dock inte vilken storlek man ska ha...Gör mina bilder i 800 bp...

    Vildmark: Så tråkigt när man hittar sina bilder på fel ställe!

    TexWisGirl: Yes thats a good thing to do!.... but it also makes it impossile for the ones who not has a google account to comment...

    SvaraRadera
  7. Så man kommer inte längre in på sin blogg och den uppdateras (med vad som helst)? Så obehagligt. Bra om du berättar något om hur du säkerhetskopierade bloggen. Antar att du kan gå vidare med din blogg från det tillfället med då gällande lösenord?
    / Deerhunter (som oxå får massor med spam) Du får gärna eposta om det blir för långt här.

    SvaraRadera
  8. Jag får nåra hemska engelska kommentarer som bara kommer på mailen o de har en länk jag aldrig öppnat. Spärrar jag dem genom att spärra enstaka ord så bara dom utesluter det o fortsätter
    Fina inlägg sista dagarna. Befinner mig i Brasilien och fotograferar jaguarer -
    -

    SvaraRadera
  9. Jeg hadde samme problemet en stund men etter at du må skrive inn kode for å legge ut kommentar ble det bedre. Når får jeg dem på epost men ikke på blogg, selv om det også kan være noe irriterende:)))

    SvaraRadera
  10. Æsj - kjedelig - samme problem her!!

    SvaraRadera
  11. KLAS: Ja det verkar så...och det är ju riktigt obehagligt :/ Här hittar du info hur man säkerhetskopierar bloggen:

    http://fixa-din.blogspot.se/2012/10/backup-mall-poster.html

    (Man måste göra det regelbundet och jag antar att man bör radera de tidigare säkerhetskopiorna allt eftersom, då allt innehåll kopieras varje gång...)


    KRISTINA: Ja det verkar vara svårt att slippa undan och man får akta sej för att klicka på bifogade länkar...

    Låter ju inte helt fel att befinna sej i Brasilien :D

    SvaraRadera
  12. - Halloj i norr.
    Tack för tips om säkerhetskopiering. Får fixa det i morgon.
    Blogspot plockar bort det mesta av spamet, men man ser det i e-posten.
    - Ha en fortsatt bra vecka !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida----:o)

    SvaraRadera
  13. Så otrevliga nyheter. Vill verkligen inte hitta mina bilder med namn i fel sammanhang. Kanske bättre att inte sätta ut namn på bilderna om det ändå inte hjälper.
    Får väl bli en signatur framöver.
    Tack för tipset om säkerhetskopiering.
    M

    SvaraRadera
  14. Oj...det där var ente roligt...jag får också skitspam när jag avaktiverar kommentarsgranskningen men så fort jag aktiverar den igen så försvinner skitspammen...i alla fall hittills har det varit så men vad som pågår "bakom min rygg" har jag ju ingen aning om...orkar inte bry mig och har heller inte luskat nått vidare i det men men visst är det läskigt och när man drabbas av det så blir det ju mindre kul...usch för dessa jäkla människor som håller på med sånt...!
    Men om du/ni ser nått så kan du/ni väl hojta!

    Steffe

    SvaraRadera
  15. Stefan: Ja kommentarsgranskning är bra. Jag har granskning på kommentarer på inlägg som är äldre än en dag, för det har visat sej att de flesta skräpkommentarer kommer på äldre inlägg. De hamnar då i skräppost som man hittar under kommentarer i sidospalten och den får man tömma själv...

    SvaraRadera

Tack för DIN kommentar! :)

Ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.