"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 11 juni 2014

Sista minutenresa till Kemer-Turkiet

Efter att ha spanat efter billiga sista minuten resor de senaste veckorna, så slog vi till sist till på en ospecificerad resa till Kemer i Turkiet och förra torsdagen bar det iväg från flygplatsen i Sundsvall. Det var bara Micke och jag som åkte och vi har haft en helt underbar vecka på tumanhand, med vackert väder, många utflykter, långa vandringar, shopping, härliga bad och god mat och dryck!

Vårt fina hotellrum på Viking Apart, Kemer

Frukost på balkongen

Varje morgon väcktes jag av att Micke varit på affären och köpt frukt
och färskt bröd till frukost, snacka om bortskämd ;D

Stränderna i Kemer, Moonligh beach och Public beach

Första dagen gick vi ner till citystranden, men det var så stenigt där så vi gick vidare till Moonlight beach där det var sandstrand och där badade vi alla dagar som vi spenderade i Kemer. Där fanns det också några mysiga restauranger längs strandgatan, vilket saknades på den andra stranden och på kvällarna bjöd de på musikunderhållning och levande eld på stranden...

Läskig spindel vid marinan i Kemer

Ute på halvön mellan Moonlight beach och marinan låg en nomad by, där man kunde få se hur de levde förr i tiden och smaka på olika turkiska maträtter, men vi hann aldrig med något besök...

After beach på balkongen :D

En turkisk kvinna sitter och gräddar Gözleme nere vid stranden

Gözleme, de turkiska pannkakorna, äter turkarna vanligtvis till frukost. Det är ett tunt bröd gjort på filodeg (vetemjöl, vatten, salt och olivolja) fylld med riven potatis, köttfärs, ost och olika örter

Gamla stan i Antalya

Antalya ligger bara fyra mil ifrån Kemer, men med Dolmus var det många stopp längs vägen och det tog nästan 1 1/2 timme att ta sej dit. Antalya är också en väldigt stor stad, med 1,4 miljoner invånare och det är väldigt vältrafikerat längs vägarna. Vi åkte dit en eftermiddag och nöjde oss med att strosa runt i gamla stan innan vi åkte tillbaka till Kemer igen. Det var väldigt mysigt där och vi passade på att shoppa lite åt barnen eftersom det inte var så stort shoppingutbud i Kemer.

Turkisk middag vid hamnen

Mysiga gränder

Ciralibeach/Olympos med de gamla ruinerna från 100-talet fKr

En dag åkte vi några mil västerut, till Ciralibeach. Vi valde att åka Dolmus, trots att vi hade blivit avrådda för att det skulle vara svårt att hitta dit pga av flera bussbyten men det gjorde ju bara det hela lite mer spännande och fram kom vi. Även om den sista chauffören gjorde en massa egna ärenden, med citrontransporter och dyl innan vi kom fram till stranden ;)

Ciralibeach, en av de finaste stränderna jag besökt!

Man kunde även betala inträde för att vandra i Olympos gamla ruinstad, samt gå upp på Chimera där den eviga elden brinner året runt, men vi valde att stanna på stranden och sola och bada.

En liten krabba

Den här lilla krabaten kom springandes mellan mina ben när jag satt vid vattenkanten :)

Det är faktiskt första gången jag ser en krabba och något annat vi fick se för första gången var när vi badade på Moonlightbeach, då vi vid ett flertal gånger simmade bara några meter från en gigantisk vattensköldpadda!! Shit, vad jag blev rädd då den stack upp huvudet och tittade på mej! Den var ju nästan en meter stor! En riktigt häftig upplevelse!

Uppe på en av borgruinerna

Från stranden ledde en stig genom skogen upp till en av borgruinerna
och där uppifrån hade man en fantastiskt fin utsikt över den vackra badviken

En turkisk gräshoppa

Stranden är skyddad och ingen bebyggelse får uppföras
pga av att den utrotningshotade falska Caretta sköldpaddan häckar där.

Gözleme till lunch

Tisdagsbazar i Kemer

Det fanns inte så stort shoppingutbud i Kemer, men på tisdags bazaren fanns allt och lite till!
Synd bara att det ska vara så jobbigt att handla med detta köpslående och prutande...
Vi brukar dock inte ödsla så mycket tid till att handla, förutom lite presenter till barnen,
men den här gången blev det några sjalar, adidaströjor och smycken

Utflykt till Phaselis

Innan vi for hade jag gjort en lista över saker jag ville se och Phaseleís var ett av de ställena. Men det visade sej inte vara riktigt som jag tänkt mej och även om det var intressant att se de gamla ruinerna, så var det alldeles för varmt och efter några timmars vandring och mycket trötta ben, så hoppade vi på en Dolmus och åkte till Camyuva för att bada istället...

Ankor och sothöna vid en damm i Phaselsis

Mixed sallad och det supergoda brödet Börek vid Camyuva beach

Camyuva var en riktig chansning, då vi inte ens visste om det fanns någon sandstrand och när vi frågade efter vägen var det ingen som kunde engelska. Det visade sej sen vara ett eldorado för ryssar och när vi väl hittade till havet, så möttes vi bara av en massa all inclusive hotell och det tycktes inte finnas någonstans att sätta sej ner och ta något att dricka, men lyckligtvis hittade vi en mysig liten restaurang där vi åt lunch innan vi gick ner för att bada.

STORA vågor!!

Men plötsligt drog det in enormt stora vågor som sköljde in över stranden och drog med sej solstolar och bord ut i havet. Dessutom brakade en stor pir samman och det flöt massvis med bräder och bråte i vattnet och det utfärdades badförbud. Lite trist att det inte blev något bad den dagen, speciellt eftersom det var så varmt, men det var riktigt häftigt att se, (även om det stundvis förde tankarna till Tsunamin i Thailand) och det var iallafall svalkande och skönt att gå i vattnet närmast land.

Så var resan över för den här gången
och vi är otroligt nöjda med vår vecka!

Kan tänka mej att åka tillbaka då det fortfarande finns så många fina ställen i närheten av Kemer som jag skulle vilja se som Göynuk Kanyon, Dudenfallen, Thatali mountain, Tekirova mm mm...

1. Härliga bilder från din resa och jättetrevlig reseskildring. Jag har varit i Turkiet med en gång och tyckte det var helt ok. Nu har vi dock haft sommarväder här hemma bra varmt. Sedan kan det vara skönt och komma iväg helt själva med någon gång. Kvalitetstid behöver man med sin respektive.

2. Flotte bilder og reiseskildring fra ferieturen din ! Du skulle nok vært journalist :) / Brit

3. what a wonderful vacation for the 2 of you! looks absolutely beautiful there with some good food and drink and lots of critters, too. :)

4. Lovely place. have a nice holidays.. Cheers!!!.

5. Looks like a great trip.

6. Glad to see that you had a wonderful trip to Turkey. It was very nice to be able to go with you via the blog. Did not know that Turkey was a nice place to vacation. To me the language would be the biggest problem. I would be more inclined to visit a country like Sweden or Norway or Germany, where the weather is not so hot. Thank you so much for allowing us to come along.

7. å så flott ferie dere ha hatt, takk for visning. kjempe fine bilder !

8. Va roligt att läsa om din resa o se dina fina bilder och att ni kom ut tillsammans för er själva.
    Det är sånt man kan njuta av i det i övriga stressiga livet

9. krabba and turkisk gräshoppa are beutiful! Cool photos from a beautiful Turkey. Greetings form Poland. Wanda

10. For en herlig tur du har hatt! Og mange vakre bilder og fortellinger! :) jeg hadde nok blitt like redd om jeg plutselig fikk se en skilpadde over havoverflata! Litt av noen bølger! Og tyrkisk mat, ja det er godt! :)

11. Vilken underbar resa!
    Tack för att du visar!

12. Vilket härligt reportage...tack för att du delade med dig!

Steffe

13. Wow, that has become a long report of your trip. Last year we have been to Turkey aswell so a lot of things of the Turkish life and environment look familiar. Beautiful pictures and a nice report.
    Greetings, Kees

14. Thanks Susan for this lovely visit to a country I've never been. Beautiful photographs, I envy you!

I didn't know there where such lovely places in Turkey!

Greetings, Louise

15. Tack för att jag fick följa med på resan....
    Underbara bilder.

Tjingelingen från Rantamor.

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.