"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 1 maj 2014

Lock på smålom!


Ikväll har jag och syrran varit ute och kört längs skogsbilvägar med hopp om att få se en björn! Men någon större framgång hade vi inte och förutom en tjäderhöna som satt vid vägkanten och åt grus, så var det väldigt dött i skogen. Men det var mysigt ändå och vi stannade till vid en å och drack kaffe. På hemvägen gjorde vi ett stopp vid Östansjö fäbodar och där hände det något så magiskt! En ensam smålom simmade längst bort på sjön och när jag svarade på dess lockrop kom den närmare och närmare för att till slut bara vara några meter ifrån oss!


Verkligen en häftig upplevelse!






Jag trodde inte det var sant då den kom närmare och närmare!
För normalt brukar lommen vara rätt så skygg...


Smålom i lätt snöfall





Spelade in en liten snutt, men tyvärr orkade inte batteriet med att filma då den kom närmare
och lite pinsamt är det då jag låter som en skrikande katt, men det funkade ju! ;))





19 kommentarer:

  1. Nydelige bilder og en flott opplevelse.

    Søte kattunger også!

    KlemKKann

    SvaraRadera
  2. wow! your loons are wonderfully marked! so ghostly!

    SvaraRadera
  3. Den hadde du tur med, lommene reagerer på lyd, men er ganske sky fugler. Fint med regnvær i bildene, det gjør dem ekstra fine synes jeg :-)

    SvaraRadera
  4. Som du skriver. Bara locket fungerar, så... Får lust att gå på den där spången så fort jag ser fotot, och det är inte ffg du visar den övergången, vet jag. En intressant sak med bild 2 : Klippt ur sitt sammanhang kunde man lätt tro att trångboddhet råder i vildmarkerna.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  5. He, he. Artig. Den ene lommen var litt hås i stemmen :)

    SvaraRadera
  6. Men vilka fina bilder på smålommen...bara te å gratulera! Häftigt med snön!

    Ha en fin helg!

    Steffe

    SvaraRadera
  7. Vad spännande med att leta efter björn :) synd att ni inte såg nån bara. Läckert med smålommen

    SvaraRadera
  8. Fina bilder du fick på Lommen :) Synd att ni inte såg någon Nalle , vill gärna se en sådan jag med MEN då jag sitter i bilen och inte är i skogen flera km från bilen :)Ha det så bra // Anita

    SvaraRadera
  9. Heldige du! :) herlige bilder av lommen, den er jo så vakker! Og synger sååå trolsk fint! :)
    Fikk ikke til å spille den av.. men får komme tilbake siden og se om det går..
    Liker den stien over vannetså godt! :)

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig upplevelse! Häftigt att det fungerade att locka på loomen.

    Fina bilder blev det!
    Hoppas att ni får se björn en annan gång.

    /Erik

    SvaraRadera
  11. Hva du kan ;) Festlig video av fine bilder. Jeg har ikke sett smålom bare storlom.

    SvaraRadera
  12. Så häftigt att det funkade har läst om det men aldrig testat. Vi har Storlom i tjärnen och om de kommer i år då ska det testas. Det blev kalasfina bilder med både spegling och regn.
    M

    SvaraRadera
  13. Vad fin den är!! Härliga bilder du fick. Kul med videon.
    M/

    SvaraRadera
  14. Vissst är de vackra fåglar, smålommen. Kul att se den i snöfall.

    SvaraRadera
  15. Både jag och min lomtokige gubbe njöt av detta!

    SvaraRadera
  16. Mange flotte bilder i serien din. Liker spesielt bildet med speilinga i den lille vannpytten!
    Ha ei flott uke!

    Min B&W Blog:
    http://hanshb.wordpress.com/

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3