torsdag 13 juni 2013

Ängsull på myren


Nu lyser myrarna vita av ängsullens vita dunbollar, som förr användes till att stoppa sängkläder och Linne skrev 1737: "i några trakter af Sverige bruka sådana, som befinna sig i mera tryckta omständigheter, att i stället för med fjäder fylla sina sängkläder med ull af denna växt, hvarför den ock på svenska kallas Fattigmans örngott"


Ängsull



För tillfället känns det som om jag inte hinner med någonting förutom att jobba, lusten att blogga har inte riktigt infunnit sej och det händer ju inte så mycket när man sover bort dagarna. Men nu har jag bara en natt kvar innan ledig helg och jag längtar verkligen efter att packa ryggsäcken och komma mej ut i skogen!

13 kommentarer:

  1. När jag ser dina ängsull längtar jag till fjällen...
    snart så bara jag hittar hem !!!
    Hoppas du får en trevlig helg...

    Tjingelingen från tjuvkopplade Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Har inte hunnit ut och fota dom i år vackert är det när dom visar sina bollar ,kramen Nette

    SvaraRadera
  3. Så fin bild!
    Lite lika här, jag har fullt upp. Sedan vill jag inte sitta vid datorn eller ta fototurer så länge valparna är här. Man får passa på innan de nästa vecka lämnar. Lite ledsamt men glatt ändå. De kommer till kanonjaktfamiljer

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder du tagit på fattigmans örngott , det namnet har jag inte hört på dem förut , passande namn på dem . Kramar

    SvaraRadera
  5. Oj oj vad du får min längtan till myren att sätta fart. Ängsullen är min absoluta favorit av vilda växter.
    Jag såg också en hel massa ängsull i dag på väg söderifrån och jag skulle säkert ha stannat för att fota men med små halvsovande barnbarn i bilen så var det bäst att inte alls reagera. Tack för titten här i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Halloj
    Det är samma här.Jag har också tappat lusten men det är väl för att man inte hinner med.Det är tusen och en saker som skall hinnas med.
    Härliga bilder på ullen Jag älskar dessa bollar.
    Jag fotade några på Smögen här om dagen.
    Kramizzzz på dig och mysig helg

    SvaraRadera
  7. Helt otroligt va dessa små bollar kan lysa upp i sin mängd. Vackert är det och trolskt. Fattigmans örngott va nåt nytt för mej, Man kanske skulle pröva att stoppa en kudde på detta vis, bara för skojs skull.

    SvaraRadera
  8. Ja, visst är det mkt ängsull. Tror det är otroligt mkt iår. Det brukar fastna så hemskt på byxorna =) Var på Satsfjället häromdagen och kom till att tänka på dig, då jag gick där =) Ha en fin helg =)

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Härliga bilder på ängsullen. Det där med att blogga får man ta med en klackspark.
    Ha en fin helg
    /Ingemar

    SvaraRadera
  10. Kolla länken:

    http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/annonstorget/Annonser/Hundar-saljes-Staende-fagelhundar/Kleine-Munsterlandervalpar--2013-06-13-1051/

    :-)

    SvaraRadera

Tack för DIN kommentar! :)

Ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...