söndag 3 februari 2013

Hundlek och slagsmål








I förgår när jag var ute vid havet, så mötte jag en man med en Kleiner Munsterländer och en liten terrier(?) Det är inte så ofta man ser andra munstrar här och vi stannade och pratade lite, då han frågar om de får hälsa på varann. "Ähh, jag vet inte, säjer jag tveksamt..."

Jag tycker egentligen att det är onödigt att låta Najo hälsa och leka med andra okända hundar. Det är annars lätt att de tror att de får leka med alla hundar de möter och det är mycket bättre om de lär sej att ignorera varandra. Sen har Najo blivit överfallen två gånger och det är inget jag vill riskera igen...


Första gången det hände så var det en lösspringande boxer som plötsligt dök upp i skogen och attackerade honom. Najo försökte att undkomma den andres bett, men lyckades inte och jag såg hur han blev alldeles blodig. Jag blev så fruktansvärt rädd och försökte utan framgång att slå undan den andra hunden med kopplet. Efter en stund kom ägaren, som var onykter och hade suttit och supit i ett vindskydd. Han lyckades till slut få bort sin hund från Najo, skäller lite på den och säjer i nästa andetag att det inte är första gången detta händer....Hur i hela fridens dagar kan han då ha hunden lös utan uppsikt!

Den andra gången var vi ute och gick i tätbebyggt samhälle, då två colliesar kommer utrusande från en gård och den ena flyger på Najo. Han kryper ihop och försöker komma undan, men den andra hunden bara fortsätter att attackera. Jag skrek och svor, så jag tror det måste ha hörts ända till stan. Försöker få bort hunden och lyckas till slut att skrämma in den på gården igen. Hundens ägare kommer ut och frågar vad som händer. Han säjer att det aldrig har hänt förut och att det är viktigt att hundarna får hälsa på varann innan vi går vidare. Det låter som om han vet vad han pratar om, men jag är ändå tveksam, tycker att det låter dumt, men låter mej övertalas efter att han sagt att hunden inte gör något så länge han är med. Vilket jag genast ångrar efteråt, man ska följa sin egen magkänsla och inte låta sej övertalas. Varför i hela friden skulle de nosa på varann och det medan känslorna fortfarande hängde i luften? Jag låter iallafall Najo snusa runt den då liggande hunden, men den börjar med ens att morra och är på väg att ge sej på Najo igen, så jag tar med honom och går därifrån och hoppas innerligt att han inte ska ha blivit hundrädd eller aggressiv efter dessa händelser...

Har efter detta råkat på hundägare som vill att hundarna ska hälsa, men jag brukar neka, men ibland har någon varit mer enträgen och lyckats övertala mej. Varför har jag frågat mej, jag bestämmer själv hur jag vill göra med min hund, men ibland är det svårt att säja nej och ibland oundvikligt om den andra ägaren inte kopplar sin hund utan låter den fritt gå fram till andra hundar...

Nåväl, tillbaka till den senaste händelsen då. Jag frågar hur den andra Munstern är med andra hundar. Inga problem, säjer han och med lite tvekan så går jag med på det och släpper Najo lös. De snusar och spänner sej omvartannat för att kolla var de har varann. Tar några bilder för jag tycker de ser så fina ut tillsammans, men då jag ser att de ser lite för spända ut så tycker jag att det räcker. Precis när jag ska kalla in honom, så flyger den tidigare helt stillastående terriern på honom och trots att han är liten så är han ettrig som tusan och biter Najo hejvilt över kroppen. Najo gör ingen antydan till att bita tillbaka, utan försöker som de tidigare gångerna att komma undan. Men när den inte ger sej, så biter han tillbaka varpå även Munstern ger sej in i slagsmålet. Efter en stunds tumult så kommer han fri och jag kollar om han har några synliga skador, ser lite blod på pälsen, men inga sår utan det verkar komma från den andra hundens mun...

Nu var ju inte det här den andre hundägarens fel, som vid de tidigare tillfällena, utan vi hade ju kommit överrens om att släppa dem, men jag hoppas verkligen att det inte gett några psykiska skador, med tanke på att det hänt tre gånger. Jag blev riktigt skärrad och kände mej så otroligt dum som än en gång gått med på något, som egentligen kändes fel. Så nu är det absolut SISTA gången jag låter Najo leka med främmande hundar och ser jag en lös hund så kommer jag att direkt att vända på klacken!!

Har nu sökt på nätet efter tips på hur man ska göra när hunden råkar i slagsmål. Ett tips är att man ska göra sej stor och ställa sej emellan hundarna och kommendera stanna. Men det kan också innebära en risk. Är slagsmålet redan ett faktum, så ska man istället ta tag i hundarna i bakbenen och lyfta rakt upp så de står på frambenen. Men man får inte slita då det kan orsaka svåra bitskador.

Efteråt är det också viktigt att man inte ömkar hunden, det kan ge mentala spår och förstärka hundens känsla av obehag. Det är bättre att vänta en stund innan man undersöker den och man ska aldrig nonchalera bitskador, även om de är små.

Det är även viktigt att man själv håller sej lugn, men hur lätt är det? Jag blir riktigt rädd i dessa situationer och beter mej därefter...

23 kommentarer:

  1. mooie serie foto.
    groetjes Herman.

    SvaraRadera
  2. Fy vad otäckt!! Förstår att du blev skärrad. Tycker det är synd att folk ska "truga" om dom märker att man är osäker på om hundarna verkligen behöver hälsa på varandra eller inte. Finns ju faktiskt ingen anledning till att dom ska leka och hälsa på varenda hund dom möter men en del verkar tycka det. Gå på din magkänsla nästa gång och låt ingen övertala dig om det inte känns bra!!
    Och vilken tur det gick bra för Najo!!

    SvaraRadera
  3. The dogs are so cute together. Just lovely. And yes, I have a lot of funny stuff for my paperworks. But I was really impressed of your different caps. I think I have 3 all in all for the Wintertime. Have a nice and warm Sunday, Susanne. Best regards, Synnöve

    SvaraRadera
  4. Hmm ja kan ikke vært lett når hundene braker sammen - ikke lett å være lugn da !!! Synes du skal følge magefølelsen din når det gjelder å la Najo få hilse på andre hunder !

    Ha en fin søndagskveld :)

    SvaraRadera
  5. Hello Susanne, beautiful picture, I can also anxiety as dogs fight, I think it's terrible, luckily this ended well.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  6. Hello Suzanne,

    I'm glad your dog is fine, it's such a beautiful dog!
    You took a good decision after that event, and I'm sure you will stick to it!
    Have a nice Sunday evening and a great week!
    Louise

    SvaraRadera
  7. Så tråkigt, min Gozzi har blivit mer och mer hanhunds aggressiv efter han har blivit påhoppad av andra hundar. Jag blir så tokig på alla dessa människor som tror sig ha koll på sin hund och rätt som det är dyker det bara upp och hugger. Jag har provat allt eftersom min Gozzi har blivit påhoppade ett 10-tal gånger av lösspringande hundar. Gozzi får inte leka med vem som längre, inga hanar i alla fall. Gozzi är själv ingen bråkstake. Men det låter mycket om honom nu mera :-)

    SvaraRadera
  8. Skikkelig kjedelige situasjoner å komme i.

    Nansen ble angrepet av en stor båtshund ( slik tjorven hadde) Nansen var klok å la seg ned helt stille. Mens den store båtshunden satte seg oppå han!! Jeg ropte på hundeeigeren som hadde glemt å ha den i bånd. Jeg var ganske sint.

    Nansen var faktisk den roligeste!! Og jeg føler at det ikke har satt spor hos han.

    Men det å aldri vite sikkert hva som skjer etterpå i en hund sine tanker er vanskelig. Utrolig hvor enkelte driter i hundene sine!!

    Jeg prøver også at Nansen ikke skal leke med alle han treffer for som du sier da tror han at han får leke med alle.

    Håper Na har det bra:))))

    Voff sier Nansen! :))

    SvaraRadera
  9. Bildene viser iallefall at Na synes det er stor stas:)))

    Herlige bilder:)

    SvaraRadera
  10. my dogs have gotten into fights with other dogs that have entered our property. it was difficult to break them up (i have had to use a stick at times which i keep on the front porch). my dogs have also gotten into bad fights with each other - the 2 sisters when they were younger. not good at all...

    SvaraRadera
  11. Åhhh så hemskt , men tur att din vovve inte blev skadad , jag har även fått mina påhoppad av lösspringande hundar men som tur är har inget allvarligt hänt förut om att en av dem blev otroligt hundrädd som jag fick arbeta länge med . Att dom inte kan ha sina hundar i koppel om dom inte är säker // kramar i massor och hoppas hoppas att din vovve inte fick några men av detta psykist

    SvaraRadera
  12. Nej men vilken otur du haft med hundslagsmål .Det brukar ju bli slagsmål om det är två flickor som möts ,vi brukar alltid fråga om det är en flicka för av någon konstig anledning går dom inte ihop ,hoppas det inte blev några större skador ,kram Nette

    SvaraRadera
  13. Hoppas verkligen att Najo står pall dessa otäcka prövningar.
    M

    SvaraRadera
  14. Ohhh a friend for your dogs.. So nice.. regards!!!

    SvaraRadera
  15. Jag är inte mycket för att låta min hund hälsa på andra, min border terrier har fått stryk ett par gånger helt oprovocerat av andra hundar, stora som små och det va lika otäckt båda gångerna. Andra gången va det en hel flock med slädhundar som störtade ut från en gårdsplan. Man blir så fruktansvärt förbannad på folk som inte känner sina egna hundar.

    SvaraRadera
  16. Sådan otur då...hoppas Najo inte blir reserverad mot andra hundar nu....jag låter inte mina hälsa heller. Men det är mest för att jag inte vill att de skall få noskvalster. Många har det utan att matte vet det. Vill inte ha jatksäsongen spolierad pga det. De flesta vet ju inte om att deras hund har det.

    SvaraRadera
  17. Så tråkigt när det händer sådant som ni var med om. Lita på din egen känsla i fortsättningen! Du verkar både kunnig och stabil på alla sätt. Najo kan vara glad som har dig som matte!
    / maria

    SvaraRadera
  18. Unless you are an expert it is difficult to tell why some dogs react aggressive. When an owner knows that his dog can act that way he has to take his responsibility.
    Unexpected things can always happen, and it is not always easy to deal with them.
    Fortunately Na has not suffered too much. I can imagine that you are very cautious now seeing other dogs.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  19. etter mangen år som hundeeier.Med en hund som var meget bestemt og sjefete(måtte avlive den til slutt bet babyen min)Fant jeg ut att når to hunder ville slåss var det best å bare slippe hundenene.Dem fikk ordne opp selv.Bedre det enn att en av oss ble bitt for å forsvare.
    Det erikke lett det der.Med hunder i lek eller krangel.Jeg går bare over en annen vei når jeg ser busten står nå!!

    flotte bilder!!Ønsker deg en fin fin ukeFjellRipan ◕✫•°*"˜◕❤✫•°*"◕✫•°*"˜◕❤✫•°*"˜❤˜"*°•✫❤◕✫•

    SvaraRadera
  20. Jag stöter ofta på lösspringande hundar i skogen, även under tider då de ska vara kopplade. Verkar som en del hundägare inte själva ser sina egna tillkortakommanden som hundförare. Jag har alltid min lille Jack Russel i rullkoppel när jag är ute i skogen. Så uppstår inga bråk och han stör inte hjortar, harar och andra däggdjur heller. Att möta ett hundekipage under dessa omständigheter är ändå ofta bortkastad tid; kommandoorden haglar, det gapas och skriks och allt vilt springer flera kilometer bort. Suck. En gång försökte jag sära på två katter som rök ihop, hade tagit på mina arbetshandskar för att vara på säkra sidan. Smack! Blev biten direkt, blodet rann och direkttransport för vaccinering följde. Hade det varit hundar hade jag nog fått ta med handen lös i påse... / Deerhunter

    SvaraRadera
  21. Så hemskt!
    Hoppas han repar sig psykiskt. Jag passar en liten Westie ibland o han blev en gång överfallen av en stor svart lös hund när matte stod o pratade med honom i koppel. Sen dess gillar han inte stora svarta hundar o problemet är att han är terrier o tror att han är störst o starkast i världen .....
    Fina bilder fick du i alla fall

    SvaraRadera
  22. Ojsann, nei dette var jo kjedelig. Helt enig med deg, jeg lar heller ikke min hund leke med de vi møter på tur. lekekamerater har vi nok av hjemme i nabolaget, og de vet jeg det ikke blir noe tull sammen med. Og på det øverste bildet ser man jo enkelt hvordan den andre dominerer Najo - uff slikt er ikke gøy å komme ut for. Men jeg skjønner det som om det gikk bra med Najo, og det er jo fint å høre. Gi ham en klem fra meg du!

    SvaraRadera
  23. Åh, vad tråkig och otäck upplevelse både för dej och Najo! Vår förra hund, en wheaten terrier blev också attackerad ett par ggr. Det gick bra efter omständigheterna, men sedan var han alltid på sin vakt när vi mötte andra hundar. Hoppas Najo tar det bra och att ni får slippa sådant i fortsättningen. Kram på er.

    SvaraRadera

Tack för DIN kommentar! :)

Ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.