"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

måndag 5 december 2011

Dagens skogstur...

Härligt med snö!

Fullt med orrspår efter morgonens spel...






Färsk ripspillning

Den enda toppfågeln vi såg idag...;)

Var ut en sväng på förmiddagen i det fina vädret, blev så förvånad att det kommit så pass mycket snö uppe på jaktmarken. Riktigt härligt, men också lite kallt, man är ju inte van. Men det var desto sämre med fågel, det blåste ganska mycket så de satt inte i topp. Najo stötte upp något i början, men vi hann inte se vad det var utan kunde bara höra hur han skällandes följde efter, vilket i sin tur ledde till att jag fick skälla på honom...Sen kom vi fram till ett ställe där orrarna spelat tidigare på morgonen, det var fullt med spår överallt, så någonstans finns de ju. Efter att ha fikat gick vi på ett nytt område och vi hann inte långt förrän Najo stod, vi gjorde oss båda beredd...och upp flyger en kacklande ripa på ca 15 meters håll. Ett riktigt guldläge,  men de är ju olovliga nu... Hela hösten har de lättat redan på 30-40 meters håll, men nu när snön kommit så känner de sej tryggare och trycker bättre..."Änte typiskt så säj..."

27 kommentarer:

  1. It's very nice there....these pictures are wonderful Susanne.

    Greetings, Joop

    SvaraRadera
  2. Jädrar...där var det vitt må jag säga...vi var ute till gömman idag och satt i solen och gonade oss och fikade...knappt man tror det är sant att det är december!

    Steffe

    SvaraRadera
  3. Wonderful winter pictures. Today we had the first snow. Just a little bit.
    Have a nice new week, Susanne.

    SvaraRadera
  4. Härligt med spårsnö , lättare att läsa naturen. kanonbilder som vanligt !!!

    SvaraRadera
  5. Så mycket snö! Wonderful pics.

    SvaraRadera
  6. beautiful photos of the cold and snow! :)

    SvaraRadera
  7. Vi bor ovanför odlingsgränsen, så vi får jaga ripor till och med den 15:e mars (= Ja det är härligt med snö...jag älskar hösten och vintern. Mina absoluta favorit årstider!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Underbart med lite snöbilder, alltid kul att tyda spåren som man ser.
    Ha en fin kväll!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  9. Härliga vinterbilder med snö. Synd att det inte blev utdelning för Najo och dig idag. Men det är ju skönt att komma ut. Jag är glad så länge snön inte kommer till oss.

    SvaraRadera
  10. Så fint å kunne gå på jakt i slikt vær !

    SvaraRadera
  11. Vakkert, bortsett fra bilde 7.
    morten

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder, synd att det inte blev nån orre med hem, (& kråkan.. allt går att äta, rätt kryddat.) /Tobias

    SvaraRadera
  13. Wonderful to see all that snow, seems to me to see that beautiful photos.

    Gr Cees

    SvaraRadera
  14. Ser härligt ut med riktig snö och blå himmel! Hos oss är det blött, lite underkylt och gråtrist.

    /Anna

    SvaraRadera
  15. Sitter ju en tjäder bakom dig uppe till höger i första bilden... ;)
    Fina bilder!
    / Mooseater

    SvaraRadera
  16. Härligt, blir en aning avis. Det har kommit aningen snö här också- men bara tunt tunt.
    Fina bilder!

    SvaraRadera
  17. Så härligt med snö...å vad jag längtar efter det här i söder så att det blir ljusare..inte så grått och trist som det är nu.
    Några flingor har det fallit ikväll...bara så att man kan ana....

    SvaraRadera
  18. Så härliga bilder :) Du har en riktig underbar natur att gå runt och jaga i :)
    Visst är det sååååå himla typisk ..man skulle kunde tro att de visste precis när man inte får skjuta dom mer ;)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  19. Schöne Winterbilder mit Schnee und schönen Wetter.

    Gruß
    Noke

    SvaraRadera
  20. Herlig med litt nysnø, super ramme rundt jakta! Fine stemninger du formidler. Fikk lyst på en (jakt)tur i skogen når jeg så denne serien :-)
    Rune

    SvaraRadera
  21. Wooowwww...SNÖ!!!!!
    Dert finns inget vackrare än orörd pudersnö.
    Dina bilder är så vackra.
    Jag är lika glad varje gång fåglarna håller sig undan hahaha...Förlåt mig min pappa var jägare så jag vet hur det känns att få sikta och knäppa och träffa.Höjdpunkten den dagen.
    Hoppas att du snart får till det.
    Kramizzz på dig skogsmulle

    SvaraRadera
  22. Härligt att se dina bilder Susanne!
    Var har du dina jaktmarker? Känns som du idag varit hemmavid, visserligen jagar du väl också skogsfågel i fjällnära skog.
    Roligt att följa din blogg, roligt att möta någon med korsande intressen. Idag är jag hundlös,har lagt jakten på hyllan. Nöjer mig med min mans två jämtar. Under 25 år har jag alltid haft vorsther, som mest tre stycken. Bodde i Dikanäs under större delen av mitt vuxna liv och ägnade hela min fritid till jakt och drag. Jobbade i Dikanäs och Saxnäs. Det är som jag sa spännande och roligt att se dina bilder från Kultsjödalen, att känna igen sig.
    Ha det gott/brita

    SvaraRadera
  23. Oh, ihr habt Schnee bekommen und die Sonne scheint.
    So schön!
    Herzliche Grüsse
    Angela

    SvaraRadera
  24. I love the warm light and the masses of snow! Would love to have some snow here, also! :)
    Have a nice day!
    allesistgut

    SvaraRadera
  25. Vakre vinterbilder. Ha en flott jakt :))

    SvaraRadera
  26. Härligt att det äntligen har kommit lite snö. Det ska bli roligt att se vinterbilder från på dina "utflykter" :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3